شات دم المسيح الحر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

شــ،،ــاتـ ومـ،ــنـ،،ـتـ،ـدى دم الـ،،ـمــســ،،ـيــح الـ،ـحـ،ـر

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

عاوز تبقا زي القمر

كاتب الموضوعرسالة
مارينا
نائب مدير
مارينا

عاوز تبقا زي القمر  Empty
مُساهمةموضوع: عاوز تبقا زي القمر    عاوز تبقا زي القمر  Icon_minitimeالأحد أبريل 03, 2011 9:53 pm

لو عاوز تبقى حلو وزى القمر
اعمل زى القمر بيعمل , وايه اللى بيعمله القمر ؟ حاجه بسيطة جدا ومش متعبة خالص
كل اللى بيعمله انه واقف دايما قدلم الشمس واحنا عارفين ان الشمس عبارة عن نجم مضئ وحرارته عاليه جدا والقمر كوكب معتم وكله صخور وظلمه بكن سر النور اللى فيه بيجى من الشمس هى بتعكس نورها عليه فيظهر لنا بشكله الجميل ونوره الحلو .
يعنى الفضل يرجع الى الشمس ولكن لما تقف الارض بين الشمس والقمر تحجب الضوء عن القمر فيرجع الى صورته المظلمة وبكده لاتكون له فائدة ... لو طبقت هذا الكلام على نفسك ومع نفسك كلما وقفت امام شمس البر اللى هو ربنا يسوع المسيح ينعكس عليك نوره وبهاؤه وجماله لانه ابرع جمال من بنى البشر وتصبح انسان حلو وجديد مملوء من الروح القدس العامل فيك ومعك والناس حتشوفك وترتاح لك وتتبسط من البشاشة والتواضع والهدوء وجمالك الداخلى من ايمان ومحبة ونقاء لكن لو وضعن الارض بكل ما فيها من شهوات ومتعلقات ارضيه بينك وبين ربنا وحترجع تانى للفتور والقلق والضعف لانه كيف يتحد النور مع الظلمة
يا ليتنا نبتعد عن الشهوات والمقتنيات الارضية ونحاول ان نطيل المدة اللى نقف فيها امام ربنا سواء فى الكنيسة او فى صلاتنا الخاصة لكى نمتلئ بالروح القدس من الداخل فنفيض على غيرنا فى الخارج ولكى يرى الناس اعملنا الصالحة فيمجدوا ابانا الذى فى السموات

عاوز تبقا زي القمر
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» هل انت بتتضحك على نفسك ،عاوز تعرف الموضوع ادخل وشوف